Followers

Wednesday, 9 July 2014

Menu Berbuka Puasa - Part 1

Hi & Assalammualaikum..

30 June 2014 (Mon), 2 Ramadhan 1435H

Puasa hari kedua eshat OT balik malam..
Jadi nya buka sorang2 lah kat rumah..


Sy buat kuih tepung pelita ni..
First time buat.. Senang jugak lah kalau tengok resepi..
Pukul 6lebih masuk dapur, dah masuk waktu berbuka pon sy kat dapur lagi..
Pukul 8 baru start masak lauk.. Y___Y
Lauk haritu masak asam pedas ikan & kobis goreng..

Malam adik2 datang serbu rumah, bawak lauk dari rumah mak..
Memang banyak jadinya lauk..

1 July 2014(Tues), 3 Ramadhan 1435H


Hari ketiga puasa, sy panaskan balik lauk semalam..
Elok lagi letak dalam peti ais..
Ada gulai ayam sikit, sambal sardin sikit..
Asam pedas & sayur kobis pon ada lagi..
Ni lauk tak luak sebab pagi tu kitaorang terlajak sahur.. Huhuhuu...

Eshat balik kerja singgah bazar kota warisan.. Dia beli :-
1) Kuih agar merah -RM2 (5pcs)
2) Lauk patin tempoyak seketul - RM3
3) Air jagung - RM1
4) Buah tembikai - RM4.50

Sy dah pesan awal-awal dengan eshat, pergi bazar jangan beli macam-macam nanti membazir je..
Dia tu kalau boleh hari2 nak pergi bazar..
Sy tak pergi bazar pon takpe..
Makan je apa yang ada..
Nanti beli banyak2 membazir tak makan Y___Y

2 July 2014 (Wed), 4 Ramadhan 1435H 

Teringin nak masak udang sambal..
Balik kerja singgah kedai runcit beli udang jap..
Sempat jugak la google dulu resepi.. Hihihi..


Taraaaaa!!
First time masak sambal udang ni..
Nasib baik menjadi..
Sambal udang ni sy sorang je pon makan..
Eshat tak makan seafood..
Rugi2.. Hehehe..


Sambal ikan kicap..
Kena masak lauk berkuah jugak..
Suami kita makan nak kena ada kuah..


Boleh tahan jugak la besar ni dengan harga RM4.50..


Eshat request nak jus tembikai..
Senang je buat nya..
Potong buah tembikai kecik2..
Masuk kan dalam blender, masuk kan gula sikit, letak air sikit, lepas tu blend je..


Siap dah jus tembikai!
Letak dalam peti ais, minum sejuk2 dapdapdapnyeee..

3 July 2014 (Thurs), 5 Ramadhan 1435H


Puasa ke 5, nak habis2 kan barang2 basah dalam peti ais..
Sebab esok nye nak berbuka puasa kat rumah mertua..
Sy masak kobis goreng, telur dadar, udang goreng..
Buat sikit sambal colek tempoyak, faveret eshat tu..
Kari ayam tu eshat beli kat bazar je..

Habis kat bazar :-
1) Kari ayam - RM7
2) Popia - RM2
3) Roti John - RM3

4 July 2014 (Fri), 6 Ramadhan 1435H

Balik kerja, packing2 baju terus gerak rumah putrajaya..
Sampai sana, terus eshat ajak pergi bazar putrajaya..
Besar jugak.. Ada dua bahagian..
Tapi haritu sampai bazar pon dah pukul 630..
Jalan mana yang sempat je..

Habis kat bazar :-
1) Chicken wing - RM1.50
2) Air teh bunga - RM2.50
3) Kuih Seri Muka - RM2
4) Begedil - dapat free kawan eshat bagi

5 July 2014 (Sat), 7 Ramadhan 1435H

First time buka puasa kat luar..
Beli makanan kat bazar shah alam, lepas tu duduk makan kat dunkin donut.. Huhuu..
Habis kat bazar :-
1) Air soya - RM1
2) Air tembikai - RM2
3) Nasi Campur - RM5.50
4) Roti John - RM4

Nak tau cerita, klik SINI..

6 July 2014 (Sun), 8 Ramadhan 1435H

Hari ahad berbuka puasa lagi kat rumah mertua sebab weekend tu kat rumah dia..
Mak mertua balik kg sabtu..
Ahad balik sini dia bawak keli salai..
Dia nak masak keli salai masak lemak..

Petang tu dapat la jugak pergi bazar putrajaya awal sikit..
Dapat jalan kedua2 bahagian..
Abang & Faten pon buka kat rumah mak ahad aritu..
Sekali penuh meja dengan makanan bazar..
Macam-macam ada..
Habis kat bazar :-
1) Cendol - RM1.50
2) Ayam goreng rempah - RM3.50
3) Murtabak - RM3
4) Roti John - RM3
5) Kuih acar manis, apam - RM2

Lepas berbuka terus balik rumah sewa..
Eshat dah start demam malam tu.. Y___Y

Ni lah menu seminggu berbuka puasa sy..
Sempat lagi note masak apa, eshat beli apa..
Hehehehe..
Nanti dah habis bulan puasa, kita kira berapa habis berbelanja kat bazar ramadhan..

Love, Rina Ellisa

2 comments:

  1. Cik mah slalu pun simpan dalam peti..selagi boleh mkn..mkn..jimat kan.l.pndainya wat tepung pelita...sedap tgok...xslalu g bazar...slalu g hujung minggu je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah selagi boleh makan, kita makan kan..

      Kalau tengok resepi, cikmah pon boleh buat jugak tau =D

      Delete