Followers

Friday, 8 August 2014

Irinaraya 2014 - 4 Syawal Balik Langat

Hi & Assalammualaikum..

31 July 2014 (Thur), Batu 17 Hulu Langat

Teruja nak balik langat beraya tu masih ada..
Cuma start raya tahun ni dah takde andung sambut kitaorang balik raya.. :(
Dah takde lemang andung, dah takde sambal tempoyak andung..
Dah takde rendang andung..


Sepi je tengok dari jauh..
Terbayang2 kelibat andung ada je kat rumah tu..
Rumah andung dah takde orang tinggal..
Dulu ada sorang sepupu duduk dengan andung..
Andung dah takde, dia balik pindah rumah mama dia..
Bulan puasa tahun ni, takde dah lampu liplap, takde dah pelita..

Halaman rumah berterabur daun2 kering..
Buah durian busuk macam tu je jatuh kat laman rumah takde orang kutip..
Dusun belakang rumah dah tumbuh lalang..
Hmmmm sedih nye hati..
Kalau lah andung ada, hmmmmmm..

Selalu kalau balik, dari jauh memang dah nampak andung duduk kat kerusi beranda tu tunggu kitaorang sampai..
Sampai je, salam peluk cium andung, tengok dia happy sangat kitaorang balik..
Hmmm rindu nya bau masam2 andung.. Hihihi..


Haritu dengar cerita, rumah ni akan di sewa kan..
Anak2 andung semua dah ada rumah sendiri.. Diaorang pon taknak duduk rumah ni..
Pakli (abang arwah ayah) pon dah tak best nak balik rumah ni sebab andung dah takde..


Sayang nye rumah ni nak bagi orang sewa.. :(
Nanti tiap2 raya dah tak dapat datang sini..


Buah pulasan merah2 takde siapa ambik..


Lalang tumbuh tinggi..


Pisang setandan atas pokok takde siapa ambik..


Baby : Tuk! Tuk! Tuk! Samekom Andung..
Baby boleh ketuk pintu bagi salam kat andung.. Dia ingat andung ada kat dalam rumah..
Andung dah takde la baby.. :(


Walaupon andung dah takde, walau macam mana pon, kitaorang nak jugak bergambar kat laman rumah andung..


Tak sempat pon andung tengok kitaorang nikah..
Masih teringat-ingat lagi andung cakap.. "Tah sempat ke tak tengok ina kahwin".. T____T


Family potrait kat tangga..
Gambar raya tahun ni andung dah takde..


Walapun balik langat andung dah takde, kitaorang boleh lagi beraya rumah atuk nenek saudara..
Tiap2 tahun kitaorang akan datang beraya rumah nenek soyah & Atuk sahar ni..
Dekat je rumah dia dengan rumah arwah andung..


Dengan pakitam..




Sempat jugak beraya ke rumah Atuk Maas & Nenek Mai (sepupu andung)..
Diaorang lah pengubat rindu, pengganti andung kalau balik langat ni..
Siap pesan selalu2 lah balik langat jenguk atuk nenek kat sini..


Sempat jugak singgah beraya rumah Cik Sal (bestfriend mak)..
Mak dulu rapat dengan cik Sal ni masa kitaorang duduk langat dulu..


Kenangan tinggal kenangan di teratak yang indah ni, Rumah Hajah Derama Dalin.. :)


Semoga andung tenang di sana.. Alfatihah..
Ina rindu andung.. :(

Love, Rina Ellisa

2 comments:

  1. sayang yer umah kampong tu disewakan :(
    harap yg menyewa akan jaga rumah kampong tu..
    susah nak tgk umah kampong mcmtu skrg kebykkan suka bina umah batu sepenuhnya....
    akk pulak rasa seedy baca entry nurul kali nie...
    semoga arwah andung nurul ditempatkan dikalangan para solihin..alfatihah buat andung & ayah nurul...amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak.. sayang jugak nak di sewakan..

      Harap2 penyewa tu nanti jaga baik2 rumah andung tu..

      Delete