Followers

Wednesday, 8 October 2014

RinaIrsyad's Wedding Review - Baju Nikah, Tudung, Veil

Hi & Assalammualaikum..

Baju Nikah


Sy guna fabric lace & chiffon untuk baju nikah..
Kain lace untuk di buat baju minta tolong blogger Dila beli kan kat Penang..
Cerita kain lace ni, klik SINI..

Nak bagi lace putih sy ni naik, sy guna kan lining warna kuning..
Baru cantik bila lace timbul je warna nya..
Baju ni dah siap lama dah.. Tahun lepas lagi dah siap..
Mula2 tak plan pon nak pakai untuk baju nikah..
Tapi bila dah siap, cantik pulak..
Ok lah terus guna untuk baju nikah jela..
Jimat dah takpayah beli2 kain dah..
Kena tempah kain je nanti..

Untuk bahagian kain sy guna chiffon 6meter bidang 60"..
Lining dalam untuk baju dan kain, sy guna lining satin silk 4meter..
Alhamdullilah semua kain2 yang sy beli cukup untuk buat baju nikah sy..
Cerita kain chiffon & lining, klik SINI..

Bahagian kain sy nak buat jenis flowy..
Sebab tunang dulu tak dapat nak pakai kain flowy2 kan..
Nasib baik nikah ni dapat jugak pakai.. Yeahhhh!!


Sy adalah pentegar "butang bungkus"..
Kebanyakan baju2 sy yang tempah akan sy letak butang bungkus ni..
Butang bungkus yang selalu orang letak kat zip bahagian belakang baju atau hujung lengan tu..
Butang bungkus ni boleh jugak di buat sebagai hiasan je..

Kalau nak letak butang bungkus ni sebagai nak cantum kan baju, leceh sikit la..
Bila nak pakai baju, kena pakai satu satu butang.. Makan masa..
So, untuk baju nikah sy, sy letak kan sebagai hiasan zip belakang dan lengan je..
Sy minta tailor guna lebihan kain lining warna kuning.. Baru naik colour nya..

Kalau perasan, bahagian belakang baju ni ada reben kuning..
Tapi terlindung pulak dengan HB ni..
Sy minta tailor buatkan reben dengan lebihan kain lining kuning tu..
Tapi reben ni kalau keras lagi cantik..
Sy punya reben ni lembik sangat.. Nampak jatuh tak cantik bila dah di ikat..

Tudung


Bab nak pakai tudung fesyen macam mana pening jugak sebenarnya..
Tak kan nak pakai bawal pulakkkkk??
Last2, sy beli je shawl halfmoon..
RM15 beli kat jalan TAR..
Hari nak nikah tu nasib baik la menjadi pakai halfmoon ni..
Sebelum beli halfmoon ni, ada plan nak pakai syira chiffon je..
Tapi masa nak beli tudung tu, tertarik lagi dengan halfmoon ni..
Jadi redah dan tawakal je beli.. =D

Inner dalam sy pakai inner biasa tu..
Kalau nak pakai halfmoon, kena pakai inner dalam..
Baru nampak kemas & selesa sikit..
Karang tengah syiok2 pose terlondeh2 la halfmoon ni..
Sebab kebanyakan halfmoon kat jenis kain lembik2..

Veil


Untuk veil, sy minta tailor buat kain dari lebihan bahagian kain baju..
Just letak pearl sikit je atas kepala..
Pearl sy provide kat tailor..
Sy taknak nampak crowded sangat untuk nikah..
Labuh just nice paras bawah bahu sikit..
Taknak labuh2 jugak sebab nanti reben baju belakang tak nampak..


Ni bahagian depan baju nikah sy..
Overal sy sangat puas hati dengan baju nikah, tudung nikah & veil nikah sy ni..
Rasa nak pakai je lagi nikah lagi sekali.. Tapi dengan orang yang sama laaaa.. Hahaha..

Kalau di kira kira semua, total baju nikah sy & eshat tak lebih RM1k pon..
Sekarang ni baju nikah ni tersimpan elok je dalam cover plastik ikea tu..
Bila tah lagi nak pakai..
Kadang2 bila tengok gambar nikah, rindu nak pakai baju nikah ni.. :)

Love, Rina Ellisa

4 comments:

  1. Kita suka baju nikah awak ! Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. uiii laju je komen kan.. habis baca ke tak entry ni? hahahaha..

      Delete
  2. kalau baju nikah & sanding mmg kebanyakan yg buat sendiri akan dok simpan rapi je la dlm almari..masa akak dulu semuanya sewa sbb mmg dah ade dlm pakej andaman..husb akak mmg jenis x kisah, masa tu rate full pakej rm3000 shj termasuk pelamin, deco bilik, baju nikah LP, baju sanding LP dll..mmg murah rate masa tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oyke.. sy akan pakai nanti baju nikah sy ni :)

      Delete